tiistai 10. maaliskuuta 2015

iMotion - uuden sovelluksen käyttöönottoa Ohkolan koululla (ja miten kuvia poistetaan)

Meillä on Ohkolan koulussa parin viikon päästä kulttuuriaiheinen pajapäivä. Minulle oli poissaollessani suunniteltu elokuva-aiheista pajaa. Koulujen minipadeilla ei vieläkään ole iMovieta, joten olin vähän neuvoton. Aikaa kun on vain 45 minuuttia/paja, oppilaita kerrallaan 15.

Muutama päivä sitten Matti Hepolan koululta kirjoitti tähän blogiin siitä, miten hän oli oppilaittensa kanssa tehnyt iMotion-sovelluksella animaation. Aloinpa siis miettiä, olisiko tästä sovelluksesta pajapäivän ratkaisuksi.

En ole kovinkaan kokenut iPadien käyttäjä, joten on hienoa saada ideoita muilta. 

Minulla oli päivän päätteeksi kaksi tuntia oman viidennen luokkani tunteja, äidinkieli ja kuvaamataito. Kärräsin vapaana olevan minipad-salkun luokkaan ja kerroin, että kokeilemme tällaista uutta ohjelmaa. Keräsin oppilaat ympärilleni ja näytin pikaisesti mitä tehdä. Kuten tavallista, eivät oppilaat tarvitse tämän enempää ohjeistusta, vaan he ryhtyivät saman tien toimeen. 

Ennenkuin selitän tarkemmin, mitä oikein teimme, kerron sen, että muutamassa laitteessa sovellus ei käynnistynyt. Se korjaantui, kun menimme asetuksiin, rullasimme alaspäin vasemman reunan otsikoita ja sovelluksia siihen saakka, kun iMotion tuli vastaan. Tuossa oikealla piti sitten varmistaa, että kamera oli vihreällä.


Ja nyt sitten tarkempaa selostasta sovelluksen käytöstä:

iMotion on näillä Mäntsälän padeilla. Löytyy siis jostain päin laitetta. Tässä se on tuossa kolmas ylhäältä, toinen oikealta.


Kuvaketta klikattaessa aukeaa tällainen näyttö. Valitkaa "new movie".  Laitteella tallessa olevat, iMotionilla aiemmin tehdyt animaatiot näkyvät myös, tässä yksi. Jos niitä on enemmän, ne ovat tuon "my movies" -kohdan takana.



Tänään oli ensimmäinen kertani iMotion-sovelluksen kanssa, joten en osaa vielä kaikkea. Me kuitenkin valitsimme tänään tuon "manual"-kohdan, jolla kuvat otetaan käsivaraisesti. 


Seuraavaksi alettiin sitten kuvata. Tämä koira tosin on minun meillä kotona ottamani kuva. Koulussa oppilaat keksivät tarinoita, joissa vaikka pyyhekumi ajoi takaa kynää, paperinukkehahmot esiintyivät, kynän korkki hakeutui kynään jne. Myös ihmishahmoista otettiin kuvia.


Asiaa sen kummemmin tutkimatta kehoitin ottamaan aina kolme otosta kustakin kohdasta, klikkaamalla "capture" kolme kertaa. Täytyy tutkia tätä asiaa enemmän. Ajatus on siis se, ettei valmis animaatio liiku liian nopeasti. 


Jos kamera olisi kiinteästi kiinni (esim. pahvilaatikko kyljellään, laatikossa reikä iPadin kameraa varten, vähän teipillä kiinni), liikutettaisiin animaation hahmoja aina otosten välillä. Me taas vasta harjoittelimme ja oppilaat siirsivät aina padia hieman ennen uusien kuvien ottoa. 


Kun kuvia oli otettu tarpeeksi, piti klikata tuosta oikeasta alareunasta "stop" ja sitten vielä uudelleen tuossa näytöllä. 

Sen jälkeen juuri kuvattu animaatio alkoikin liikkua näytöllä. Eli peräkkäin otetut kuvat muodostivat elokuvan.

Jos ei halua tehdä elokuvalle mitään, riittää tämä. Koululla tosin kannattaa miettiä, missä vaiheessa yhteiskäytössä olevilta laitteilta poistetaan kaikenlaiset kuvat ja videot. Minä ja koulunkäyntiavustajamme istuimme tänään tovin ja kävimme läpi kaikkien 15 minipadin kuvakansiot. Poistimme sieltä kaikki mahdolliset "hömppäpömppä" -kuvat, joita sekä Hyökännummen että meidän koulullamme oli kuvattu tämän lukuvuoden aikana. 

Eli jos tekee iMotiniolla tai millä tahansa sovelluksella jonkin harjoittelujutun, jota ei ole tarpeen säästää, kannattaa opetella poistamaan se saman tien. 

iMotionissa se onnistuu sen "my movie" -kohdan kautta, klikkaat vain tuota rastia elokuvan nurkassa.



Jos haluaa siirtää elokuvan vaikkapa tietokoneelle, pitää klikata "export". Ipadien eri sovelluksilla tehtyjä kuvia tai videoita ei voi siirtää suoraan pois laiteelta, vaan ne on käsittääkseni aina siirrettävä ensin kuvakirjastoon. Siellä ne ovat oikeassa muodossa avattavaksi myös käytetyn sovelluksen ulkopuolella.


Avautuvassa näytössä valitset "photo library". Se on kädessäsi olevan padin kuvakirjasto.


iMotion-elokuva siirtyy kirjastoon. 



Ja siellähän se sitten on. Tällä laitteella kuvat löytyvät tuosta alareunasta. Kuvake saattaa olla muuallakin.


Tässä on vielä kuvakaappaaus kuvakirjastosta. Huomaa, että alareunasta on valittu "kuvat". "Jaetut"- ja "albumit" -näytöt ovat erinäköiset. Nythän muuten minun tietenkin pitää siivota laite. Nämä kuvat on jo siirretty blogiin, enkä enää tarvitse niitä. Helpointa on valita tuolta oikeasta ylänurkasta "valitse".



Tämän jälkeen klikataan uudelleen "valitse". Kaikki tänään kuvatut kuvat ja tänne tallennetut videot tulevat valituksi. Voit myös valita kuvia tai videoita yksitellen. Jos kuvia olisi useammalta päivältä, ne näkyisivät omina kansioinaan.


Sitten valitset tuolta vasemmasta ylänurkasta tuon roskakorin.


Ja varmistat vielä valintasi klikkaamalla "Poista 18 kohdetta". Sinun lukumääräsi on tietenkin toinen.


No, meillä viidesluokkalaisten kanssa tunti jatkui. He ovat niin tottuneita editoimaan elokuvia Windowsin elokuvatyökalulla, että päätimme siirtää videot pöytäkoneille. Käytimme minun iPadini usb-johtoa, minipadien johdothan ovat kaikki kiinni lataussalkussa.

Tietokone asensi hetken ohjelmistoa ja sitten padin näytöllä kysyttiin luotatko tähän tietokoneeseen. Luotimme toki. iPad näkyi sen jälkeen resurssinhallinnassa. Video löytyi pian eteenpäin iPadin sisältöä klikkailemalla ja kopioimme sen hiirellä oppilaan omaan kansioon Y-asemassa. Meillä tallennetaan muuten aina ihan kaikki verkkoasemaan.

Tämän jälkeen viitoset avasivat elokuvatyökalun, hakivat videon omasta kansiostaan sinne ja editoivat mitä halusivat.

Tässä on parin pojan sillä istumalla keksimä tarina, joka kuvattiin minipadin iMotion-ohjelmalla ja editoitiin pöytäkoneen Windowsin elokuvatyökalulla.

Ja kyllä, tällä sovelluksella tehdään jonkinlaisia elokuvia pajapäivänä parin viikon päästä. 


2 kommenttia:

  1. Hyvä hyvä!

    Olemme Hepolassa irroittaneet yhden salkun latausjohdon juurikin siksi, että tiedonsiirto pöytäkoneille onnistuu. Vaihtelemme salkun Padia, joka ei ole latauksessa.

    Hanna Heiman

    VastaaPoista
  2. Minä suunnittelin, että hankkisimme kouluun 2-3 irtojohtoa, jotta oppilaat voisivat aina suoraan siirtää tuotoksensa itse tietokoneelle. Katsotaan nyt sitten, miten tämä alkaa luonnistua.

    VastaaPoista